BIL | AKTIVITI | TEMPOH | TINDAKAN | CATATAN |
1 | Menerima Surat Pekeliling Ikhtisas pelaksanaan PBS berhubung dengan arahan Pengoperasian Pentaksiran Berasaskan Sekolah dari PPD | Januari | i. Melantik Jawatankuasa PBS Peringkat Sekolah a. Ketua Pentaksir Sekolah (Penolong Kanan Pentadbiran) b. Pentaksir Sekolah (Ketua Panitia Mata Pelajaran) c. Carta Organisasi ii. GB dan PK Pentadbiran menyediakan Jadual Pelaksanaan PBS di sekolah iii. Memaklumkan pelaksanaan PBS kepada ibu bapa dan murid. | Pengerusi : GB Naib Pengerusi : PK 1 ( Ketua Pentaksir Sekolah) Penyelaras PBS : Guru SU PBS : Guru AJK : KP Matapelajaran Contoh: Hari Orientasi Tahun 1, Mesyuarat Agung PIBG dan surat edaran. |
2 | Penyelarasan dan Pemantauan | Sepanjang Tahun | i. Penyelarasan dan pemantauan peringkat sekolah dilakukan mengikut jadual oleh GB , PK dan KP. ii. Laporan berkala perlu dihantar untuk rujukan GB | Ada evidens yang direkodkan |
3 | Menerima Dokumen PBS daripada PPD a. Standard Prestasi b. Instrumen dan Panduan Pentaksiran | Januari | Memastikan dokumen PBS diserah dan digunapakai oleh semua guru Tahun Satu 2011 mengikut mata pelajaran | Guru meneliti dan memahami kandungan Dokumen PBS |
4 | Penataran Dokumen PBS | Februari | Memastikan semua guru mata pelajaran Tahun Satu 2011 menghadiri mesyuarat penataran PBS oleh JUP | |
5 | Menerima Surat berhubung dengan “Log in spPBS” | Januari | Memastikan data dan maklumat murid Tahun Satu yang tepat dimasukkan ke dalam sistem yang disediakan | Data SMM |
6 | Pengurusan dan pentadbiran skor | Sepanjang Tahun | i. Memastikan semua calon mempunyai laporan prestasi mengikut mata pelajaran ii. Memastikan graf prestasi dan laporan prestasi murid keseluruhan disediakan untuk rujukan | |
7 | Penyimpanan evidens murid | Sepanjang Tahun | Memastikan penyimpanan evidens murid dilakukan mengikut prosedur | Kaedah penyimpanan evidens yang sistematik |
8 | Pelaporan pencapaian prestasi murid | November | Memastikan pelaporan pencapaian prestasi murid Tahun Satu disediakan dan makluman kepada ibu bapa | |
PERANAN PENOLONG KANAN PENTADBIRAN
BIL | AKTIVITI | TEMPOH | TINDAKAN | CATATAN |
1 | Menerima Surat Siaran Arahan Pengoperasian Pentaksiran Berasaskan Sekolah dari Guru Besar | Januari | i. Menubuhkan Jawatankuasa PBS Peringkat Sekolah a. Ketua Pentaksir Sekolah (Penolong Kanan Pentadbiran) Pentaksir Sekolah (Ketua Panitia Mata Pelajaran) ii. Menyediakan senarai tugas dan tanggungjawab Jawatankuasa PBS iii. Menyediakan jadual pelaksanaan PBS di sekolah | Contoh: Latihan dalaman, penggunaan Standard Prestasi, perbanyakkan bahan untuk panitia - KSSR/Standard Prestasi |
2 | Penyelarasan dan Pemantauan | Sepanjang Tahun | Memastikan penyelarasan dan pemantauan peringkat sekolah dilakukan mengikut jadual dan menyerahkan laporan berkala kepada GB | Semakan GB memastikan PBS dilaksanakan mengikut prosedur |
3 | Menerima dokumen PBS daripada Guru Besar a. Standard Prestasi b. Instrumen dan Panduan Pentaksiran | Januari | Memperbanyakkan dokumen PBS untuk kegunaan guru Tahun Satu 2011 mengikut mata pelajaran | Semua guru Tahun Satu 2011 |
4 | Penataran dokumen PBS | Februari | Memastikan semua guru mata pelajaran Tahun Satu 2011 menghadiri mesyuarat penataran oleh JUP dan guru yang hadir perlu membuat kursus dalaman di peringkat sekolah | Kursus Dalaman dihadiri bersama KP Matapelajaran |
5 | Menerima Surat berhubung dengan “Log in spPBS” | Januari | Memastikan SU PBS memasukkan data dan maklumat murid Tahun Satu dengan tepat mengikut sistem yang disediakan | Data perlu disemak oleh guru kelas |
6 | Pengurusan dan pentadbiran skor | Sepanjang Tahun | i. Memastikan guru memasukkan prestasi semua calon mengikut mata pelajaran ii. Memastikan SU PBS menyediakan graf prestasi dan laporan prestasi murid keseluruhan untuk rujukan | |
7 | Pengurusan Penyimpanan evidens murid | Sepanjang Tahun | Memastikan guru mata pelajaran menyimpan evidens murid mengikut prosedur | |
8 | Pelaporan pencapaian prestasi murid | November | Memastikan SU PBS menyediakan pelaporan pencapaian prestasi murid Tahun Satu untuk rujukan dan makluman kepada ibu bapa | |
Persoalan :
1. Pelaksanaan di dalam kelas menggunakan SP yg sama, bagaimana pemahaman antara guru yang berbeza utk mp yg sama.
2. Sekiranya garis panduan SP dibekalkan , perlukah sekolah menyediakan senarai semak mengikut persekitarannya sendiri.
3. Penyimpanan evidens mengikut kemampuan dan keperluan sekolah masing-masing. Akan timbul masalah jika murid bertukar ke sekolah lain disebabkan tiada penyelarasan evidens.
4. Jika terlalu banyak jawatan dalam JK PBS di sekolah, akan timbul masalah guru kerap keluar dan menjejaskan p&p serta pencairan maklumat ke akar umbi.
5. Intergriti guru akan dipertikaikan disebabkan perbezaan bahan, skema pemarkahan dan evidens di antara sekolah
PERANAN SETIAUSAHA PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH
BIL | AKTIVITI | TEMPOH | TINDAKAN | CATATAN |
1 | Menerima Surat Log in spPBS (Sistem Pengurusan PBS) | Januari | i. Login sistem ii. Mendaftar nama-nama kelas dan nama murid | |
2 | Menyediakan Laporan Prestasi Murid dan Graf Prestasi Murid | November | Mengumpul Laporan Prestasi Murid dan Graf Prestasi Murid daripada guru mata pelajaran dan menyerahkan kepada guru besar | |
PERANAN GURU MATA PELAJARAN
BIL | AKTIVITI | TEMPOH | TINDAKAN | CATATAN |
1 | Menerima Arahan Pengoperasian dan dokumen PBS daripada Jawatankuasa PBS sekolah | Januari | Mematuhi dan melaksanakan Arahan Pengoperasian | Memastikan lantikan diterima |
2 | Penataran Dokumen PBS | Februari | Menghadiri mesyuarat penataran dokumen PBS oleh JUP | Guru matapelajaran |
3 | Melaksanakan PBS dalam pengajaran dan pembelajaran | SepSepanjang tahun sehingga 31 Oktober | i. Menggunakan Standard Prestasi untuk melaporkan pencapaian murid dalam Pentaksiran Sekolah ii. Menggunakan Instrumen dan Panduan Pentaksiran PAJ | Fahami dan kuasai penggunaan SP dan Panduan PAJ |
4 | Menerima login spPBS daripada SUP | Januari | i. Menggunakan sistem spPBS ii. Mendaftar maklumat murid dan guru mata pelajaran | |
5 | Pengurusan dan pentadbiran skor | Sepanjang tahun | Merekod prestasi pencapaian murid mengikut mata pelajaran masing-masing | |
6 | Menyediakan Laporan | September | Menyediakan Laporan Prestasi Murid dan Graf Prestasi Murid daripada guru mata pelajaran dan menyerahkan kepada SUP | |
7 | pelaporan PBS kepada ibu bapa | Oktober | Memberi laporan prestasi murid kepada ibu bapa. | |
8 | Penyimpanan evidens | Sepanjang tahun | Guru MP dikehendaki menyimpan evidens murid | |
Carta Organisasi PBS
Pengerusi ~Guru Besar
Naib Pengerusi ~PK Pentadbiran
(Ketua Pentaksir Sekolah)
Penyelaras ~Guru Tahun 1 2011
Setiausaha ~Guru
AJK ~Ketua Panitia Matapelajaran
(Pentaksir Sekolah)