My GURU

PERANAN GURU BESAR


BIL
AKTIVITI
TEMPOH
TINDAKAN
CATATAN
1
Menerima Surat Pekeliling Ikhtisas  pelaksanaan PBS berhubung dengan arahan  Pengoperasian Pentaksiran Berasaskan Sekolah dari PPD

Januari

i.       Melantik  Jawatankuasa PBS Peringkat Sekolah
a.     Ketua Pentaksir Sekolah (Penolong Kanan Pentadbiran)
b.    Pentaksir Sekolah (Ketua Panitia Mata Pelajaran)
c.     Carta Organisasi
ii.      GB dan PK Pentadbiran menyediakan Jadual Pelaksanaan PBS di sekolah
iii.     Memaklumkan pelaksanaan PBS kepada ibu bapa dan murid.
Pengerusi : GB
Naib Pengerusi : PK 1 ( Ketua Pentaksir  Sekolah)
Penyelaras PBS :  Guru
SU PBS : Guru
AJK : KP Matapelajaran

Contoh:
Hari Orientasi Tahun 1, Mesyuarat Agung PIBG dan surat edaran.
2
Penyelarasan dan Pemantauan
Sepanjang Tahun
i.              Penyelarasan dan pemantauan peringkat sekolah dilakukan mengikut jadual oleh GB , PK dan KP.
ii.            Laporan berkala perlu dihantar untuk rujukan GB

Ada evidens yang direkodkan
3
Menerima Dokumen PBS daripada PPD
a.     Standard Prestasi
b.    Instrumen dan Panduan Pentaksiran
Januari
Memastikan dokumen PBS diserah dan digunapakai oleh semua guru Tahun Satu 2011 mengikut mata pelajaran
Guru meneliti dan memahami kandungan Dokumen PBS
4
Penataran Dokumen PBS
Februari
Memastikan semua guru mata pelajaran Tahun Satu 2011 menghadiri mesyuarat penataran PBS oleh JUP

5
Menerima Surat berhubung dengan “Log in spPBS”
Januari
Memastikan data dan maklumat murid Tahun Satu yang tepat dimasukkan ke dalam sistem yang disediakan
Data SMM
6
Pengurusan dan pentadbiran skor

Sepanjang Tahun
i.     Memastikan semua calon mempunyai laporan prestasi mengikut mata pelajaran
ii.    Memastikan graf prestasi dan laporan prestasi murid keseluruhan disediakan untuk rujukan

7
Penyimpanan evidens murid
Sepanjang Tahun
Memastikan penyimpanan evidens murid dilakukan mengikut prosedur
Kaedah penyimpanan evidens yang sistematik
8
Pelaporan pencapaian prestasi murid
November
Memastikan pelaporan pencapaian prestasi murid Tahun Satu disediakan dan makluman kepada ibu bapa



PERANAN PENOLONG KANAN PENTADBIRAN


BIL
AKTIVITI
TEMPOH
TINDAKAN
CATATAN
1
Menerima Surat Siaran Arahan Pengoperasian Pentaksiran Berasaskan Sekolah dari Guru Besar

Januari

  i.    Menubuhkan Jawatankuasa PBS Peringkat Sekolah
a.     Ketua Pentaksir Sekolah (Penolong Kanan Pentadbiran)
 Pentaksir Sekolah (Ketua Panitia Mata Pelajaran)
ii.    Menyediakan senarai tugas dan tanggungjawab Jawatankuasa PBS


iii. Menyediakan jadual pelaksanaan PBS di sekolah





Contoh: Latihan dalaman, penggunaan Standard Prestasi, perbanyakkan bahan untuk panitia - KSSR/Standard Prestasi
2
Penyelarasan dan Pemantauan
Sepanjang Tahun
Memastikan penyelarasan dan pemantauan peringkat sekolah dilakukan mengikut jadual dan menyerahkan laporan berkala kepada GB
Semakan GB memastikan PBS dilaksanakan mengikut prosedur
3
Menerima dokumen PBS daripada Guru Besar
a. Standard Prestasi
b. Instrumen dan Panduan Pentaksiran
Januari
Memperbanyakkan dokumen PBS untuk kegunaan guru Tahun Satu 2011 mengikut mata pelajaran
Semua guru Tahun Satu 2011




          
4
Penataran dokumen PBS
Februari
Memastikan semua guru mata pelajaran Tahun Satu 2011 menghadiri mesyuarat penataran oleh JUP dan guru yang hadir perlu membuat kursus dalaman di peringkat sekolah
Kursus Dalaman dihadiri bersama KP Matapelajaran
5
Menerima Surat berhubung dengan “Log in spPBS”
Januari
Memastikan SU PBS memasukkan data dan maklumat murid Tahun Satu dengan tepat mengikut sistem yang disediakan
Data perlu disemak oleh guru kelas
6
Pengurusan dan pentadbiran skor

Sepanjang Tahun
i.     Memastikan guru memasukkan prestasi semua calon mengikut mata pelajaran
ii.    Memastikan SU PBS menyediakan graf prestasi dan laporan prestasi murid keseluruhan untuk rujukan

7
Pengurusan Penyimpanan evidens murid

Sepanjang Tahun
Memastikan guru mata pelajaran menyimpan evidens murid mengikut prosedur

8
Pelaporan pencapaian prestasi murid
November
Memastikan SU PBS menyediakan pelaporan pencapaian prestasi murid Tahun Satu untuk rujukan dan makluman kepada ibu bapa


Persoalan :
1. Pelaksanaan di dalam kelas menggunakan SP yg sama, bagaimana pemahaman antara guru yang berbeza utk mp yg  sama.
2. Sekiranya garis panduan SP dibekalkan , perlukah sekolah menyediakan senarai semak mengikut persekitarannya sendiri.
3. Penyimpanan evidens mengikut kemampuan dan keperluan sekolah masing-masing. Akan timbul masalah jika murid bertukar ke sekolah lain disebabkan tiada penyelarasan evidens.
4. Jika terlalu banyak jawatan dalam JK PBS di sekolah, akan timbul masalah guru kerap keluar dan menjejaskan p&p serta pencairan maklumat ke akar umbi.
5. Intergriti guru akan dipertikaikan disebabkan perbezaan bahan, skema pemarkahan dan  evidens di antara sekolah


PERANAN SETIAUSAHA PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH


BIL
AKTIVITI
TEMPOH
TINDAKAN
CATATAN
1
Menerima Surat Log in spPBS (Sistem Pengurusan PBS)
Januari
i.     Login sistem
ii.    Mendaftar nama-nama kelas dan nama murid


2
Menyediakan Laporan Prestasi Murid dan Graf Prestasi Murid
November

Mengumpul Laporan Prestasi Murid dan Graf Prestasi Murid daripada guru mata pelajaran dan menyerahkan kepada guru besar



PERANAN GURU MATA PELAJARAN


BIL
AKTIVITI
TEMPOH
TINDAKAN
CATATAN
1
Menerima Arahan Pengoperasian dan dokumen PBS daripada Jawatankuasa PBS sekolah
Januari
Mematuhi dan melaksanakan Arahan  Pengoperasian
Memastikan lantikan diterima
2
Penataran Dokumen PBS
Februari
Menghadiri mesyuarat penataran dokumen PBS oleh JUP
Guru matapelajaran
3
Melaksanakan PBS dalam pengajaran dan pembelajaran

SepSepanjang tahun sehingga 31 Oktober
i.     Menggunakan Standard Prestasi  untuk melaporkan pencapaian murid dalam Pentaksiran Sekolah
ii.    Menggunakan Instrumen dan Panduan Pentaksiran PAJ
Fahami dan kuasai penggunaan SP dan Panduan PAJ
4
Menerima login spPBS daripada SUP

Januari
i.      Menggunakan sistem spPBS
ii.     Mendaftar maklumat murid dan guru mata pelajaran

5
Pengurusan dan pentadbiran skor

Sepanjang tahun
Merekod prestasi pencapaian murid mengikut mata pelajaran masing-masing

6
Menyediakan Laporan
September

Menyediakan Laporan Prestasi Murid dan Graf Prestasi Murid daripada guru mata pelajaran dan menyerahkan kepada SUP

7
pelaporan PBS kepada ibu bapa
Oktober
Memberi laporan prestasi murid kepada ibu  bapa.


   8
Penyimpanan evidens            
Sepanjang tahun
Guru MP dikehendaki menyimpan evidens murid




Carta Organisasi PBS
Pengerusi                            ~Guru Besar
Naib Pengerusi                    ~PK Pentadbiran
(Ketua Pentaksir Sekolah)
Penyelaras                          ~Guru Tahun 1 2011
Setiausaha                          ~Guru
AJK                                       ~Ketua Panitia Matapelajaran
(Pentaksir Sekolah)